Veelgestelde vragen coronavirus

Op deze pagina vind je informatie rondom het coronavirus. Wij hebben de meest gestelde vragen voor je op een rijtje gezet. Heb je andere vragen of wil je meer zekerheid? Wij zijn er voor je. Maak een afspraak of neem contact op met jouw reisbureau of ons callcenter via:  

Telefoon, WhatsApp, e-mail en chat

ma t/m za: 8.00u - 23.00u
zo: 10.00u - 23.00u


Zoek je andere informatie rondom het coronavirus? Bekijk dan eens deze pagina's:

Veelgestelde vragen over het coronavirus


Onderstaand ons standpunt m.b.t. het maken van nieuwe boekingen

  • Pakketreizen: wij houden het actuele reisadvies van Buitenlandse Zaken aan, op dit moment zijn er geen pakketreizen mogelijk tot 15 juni
  • Samengestelde reizen: geen nieuwe boekingen met vertrek t/m 31 oktober 2020
  • Losse vliegtickets: vooralsnog geen beperking i.v.m. eigen risico klant en voorwaarden van de airline

Wat is het huidige reisadvies?

Op dit moment vinden er versoepelingen plaats voor reizen naar het buitenland. Dit houdt in dat vanaf 15 juni sommige bestemmingen van code oranje naar code geel zijn veranderd, maar ook dat sommige landen van code rood naar code oranje wijzigen. Echter is dit wel allemaal onder voorbehoud van wereldwijde ontwikkelingen rondom corona. De huidige status en actuele updates per land vind je terug op de website van Buitenlandse Zaken.

Ik heb een door jullie samengestelde reis geboekt. Welke maatregelen gelden voor mij?

ANVR adviseert reisaanbieders geen reizen uit te voeren t/m 18 juni. Om deze reden hebben wij besloten om onze zelf-samengestelde reizen t/m 18 juni te annuleren. Wij nemen proactief contact met jou op om jouw reis eventueel om te boeken naar een latere vertrekdatum. 

Onder samengestelde reizen vallen:
  • Een losse vlucht en accommodatie
  • Een losse vlucht en huurauto
  • Pakketreizen met aanvullende diensten (bijvoorbeeld een huurauto)*
Heb jij via ons een reis geboekt bij een touroperator? Kijk dan op deze pagina naar de verschillende maatregelen per reisorganisatie. Mocht jouw reis worden geannuleerd vanuit de reisorganisator, dan nemen we natuurlijk ook proactief contact met je op.

*Let op: ga je op reis met TUI? En heb je bij ons een pakketreis incl. autohuur geboekt (van TUI of SunnyCars)? Dan zijn wij de organisator van deze reis. 

Ik heb geboekt, maar ik wil niet meer op reis. Wat nu?

Als het reisadvies naar jouw vakantiebestemming groen, geel of oranje is, kun je tegen de standaardprocedure (en kosten) de reis door ons laten annuleren of omboeken. Wanneer een reisaanbieder, bijvoorbeeld TUI of Corendon, zelf aangeeft de reis te annuleren, dan zal jouw reisadviseur jou hiervan op de hoogte stellen. 


Wanneer is omboeken gratis?

Dit is alleen het geval wanneer jouw reisaanbieder of D-reizen jouw reis annuleert.


Wil je (jouw reis later dit jaar) zelf omboeken?

Dan zijn de kosten hiervan voor eigen rekening. Zelf annuleren raden wij echter af, omdat jouw reissom dan niet gedekt is door de SGR. In veel gevallen is het verstandig om de ontwikkelingen rondom het coronavirus even af te wachten, zeker als je een reis hebt geboekt die verder in de toekomst plaatsvindt.


Wat kan je het beste doen?

Het beste wat je kunt doen is om je reis af te wachten of de corona-voucher te accepteren. Deze voucher is gedekt door SGR en biedt jou garantie in het geval dat een reisaanbieder failliet gaat. Wanneer je zelf annuleert valt je boeking niet onder deze garantie.


Dekt mijn annuleringsverzekering de kosten als ik mijn geboekte reis zelf wil annuleren of omboeken?

Dit verschilt per reisverzekering. Als je bij onze reisverzekering Reisopzeker bent verzekerd, worden de verblijfskosten niet vergoed. Het uitbreken van een virus is geen verzekerde gebeurtenis voor de reis- of annuleringsverzekering. Heb je een andere reisverzekering? Dan adviseren wij te kijken naar dit overzicht van de voorwaarden per reisverzekeraar.

Daarnaast heb je bij het annuleren van je reis te maken met de annuleringsvoorwaarden van de verschillende reisaanbieders. De verschillende reisaanbieders nemen het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken in overweging. Uiteindelijk bepaalt de reisaanbieder zelf of een reis kosteloos geannuleerd gaat worden. 

Ik heb geboekt en ik wil nog steeds op reis. Waar kan ik de actuele informatie vinden zodat ik goed voorbereid op reis ga?

Wij houden de actuele situatie rondom het coronavirus continu in de gaten. Voor een uitgebreide status over het reisadvies per vakantiebestemming, is het raadzaam om de gezondheidsformaliteiten van het ministerie van Buitenlandse Zaken aan te houden. 

Download de  Buitenlandse Zaken 24/7 Reisapp en blijf altijd op de hoogte van actuele informatie. 

Wanneer je alleen een los vliegticket geboekt hebt, raden wij je aan om ook regelmatig de website van de luchtvaartmaatschappij te controleren. Wij nemen contact met je op als er schemawijzigingen of annuleringen vanuit de luchtvaartmaatschappij zijn.

Repatriëring nieuwe boekingen

De overheid heeft op 3 juni besloten dat Buitenlandse Zaken niet meer zal repatriëren indien een reisadvies opnieuw van code geel naar code oranje/rood gaat. Een reisorganisatie heeft deze verplichting wel en zal dit ook uitvoeren in geval van een pakketreis of samengestelde reis. Ook D-reizen biedt deze zekerheid aan klanten. 

Mijn reis valt in de zomermaanden. Kan ik naar deze bestemming, gelet op de kleurcodes van het ministerie?

Het is mogelijk dat tegen die tijd gewoon gereisd kan worden naar een bestemming die op dit moment wordt afgeraden. Wij vragen jou dit nog even af te wachten. Wij kunnen deze reis mogelijk gewoon uitvoeren. Neem tegen die tijd eventueel even contact met ons op voor meer informatie of om jouw reis eventueel om te boeken.

Kunnen we deze zomer naar het buitenland?

Goed nieuws! Waarschijnlijk doen een aantal vakantiebestemmingen de grenzen weer open. Dit is echter wel onder voorbehoud. Benieuwd welke landen dit zijn? Bekijk hier de laatste informatie. 

Ik wil een reis boeken, maar waar moet ik nu heen?

Geen zorgen, wij zijn er voor je! In verband met de 1.5 meter samenleving gaan onze reisbureaus weer open, maar wel op afspraak. Wil je liever niet langskomen dan zijn onze reisbureaus ook bereikbaar via hun telefoon en e-mail. De contactgegevens van jouw reisbureau kun je vinden op onze reisbureaupagina

Ik ben op reis middels een los vliegticket geboekt via D-reizen. Ik wil naar huis, wat moet ik doen?

Op dit moment ben je afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij waarmee je hebt gevlogen. Wij proberen natuurlijk zoveel mogelijk de bemiddelaar te zijn waar het mogelijk is. We raden je daarom aan om je te registreren bij www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Zij kunnen jou verder helpen indien er repatriëring naar huis nodig is. Let op: als je bij ons alleen een vliegticket hebt geboekt, dien je bij de eerste vraag ‘NEE’ in te vullen.

Ik heb een los vliegticket geboekt via D-reizen en wil dit annuleren, wat moet ik doen?

Reizigers die een los vliegticket hebben geboekt en dit willen annuleren vallen niet onder de garantieregeling van SGR. Hiervoor gelden de normale annuleringsvoorwaarden

Ik ben op dit moment op reis en ik heb griepverschijnselen, wat moet ik nu doen?

Ben je op dit moment toch nog op reis in een risicogebied en heb je dan griepverschijnselen (koorts, hoesten, kortademigheid)? Neem dan contact op met je huisarts. Heb je alleen verkoudheidsklachten of koorts? Blijf dan in je accommodatie, raadpleeg een arts ter plaatse en zorg dat je zo min mogelijk contact met anderen hebt. 

Waar kan ik verdere actuele informatie vinden?

Bij het boeken van je reis adviseren wij de websites van Buitenlandse Zaken en ANVR te raadplegen en na het boeken deze websites regelmatig te checken.


**De informatie op deze pagina kan per dag verschillen. Houd daarom de websites van Buitenlandse Zaken en RIVM goed in de gaten.