JavaScript staat uit in je instellingen. Zet JavaScript aan om gebruik te maken van D-reizen.nl.
Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Wij hebben voor jou de meest gestelde vragen op een rijtje gezet. Kom je er nog niet uit? Wij helpen je graag. We zijn van maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:30 uur en zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur bereikbaar.

Wij helpen je graag

Daarom kies je voor

Online géén boekingskosten

Géén boekingskosten t.w.v. € 29,95 op alle vakanties wanneer je online bij D-reizen boekt!

Altijd de beste deal

Supersnel vind & vergelijk je bij ons de allerbeste deals van verschillende aanbieders.

Veilig op vakantie

D-reizen is aangesloten bij SGR, ANVR en Calamiteitenfonds. Jij reist daarom met zekerheid en garantie.

Uitstekende Reisadviseurs

Kom je er niet uit? Wij helpen je graag verder. Telefonisch, online of in één van onze reisbureaus.

Meer over D-reizen

Vragen over het boeken

1. Wanneer moet ik mijn vakantie (aan)betalen?

Het moment van betalen en de hoogte van de aanbetaling hangt af van het type reis en je vertrekdatum. Vertrek je binnen 6 weken na de boekingsdatum? Dan betaal je het gehele bedrag in één keer. Vertrek je 6 weken of langer na de boekingsdatum? Dan hoef je alleen een aanbetaling via iDEAL of creditcard te voldoen. Voor het restantbedrag ontvang je een aparte factuur van jouw Reisadviseur per e-mail. De hoogte van de aanbetaling bedraagt meestal tussen de 15% en 50% van de reissom.

2. Is de transfer van de luchthaven naar mijn accommodatie en terug inbegrepen?

Dit is afhankelijk van de door jouw gekozen reis. Bij sommige aanbieders is de transfer binnen jouw pakketreis (combinatie van vervoer en accommodatie) inbegrepen. Is dit niet het geval, dan vermelden wij dit waar mogelijk op onze website. Op je boekingsbevestiging staat ook altijd vermeld of er wel of geen transfer bij jouw reis is inbegrepen. Als de transfer exclusief is, kunnen wij een huurauto of transfer voor je bijboeken. Als voor jou niet duidelijk is of de transfer inbegrepen is, neem dan altijd even contact met ons op vóórdat je op vakantie gaat. Daarmee voorkomen we teleurstelling!

3. Moet ik extra betalen voor koffers?

Vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen vragen tegenwoordig een bagagetoeslag voor ruimbagage. De kosten hiervoor verschillen per luchtvaartmaatschappij en zijn niet in de totale reissom inbegrepen. Je kunt dit via de website van de luchtvaartmaatschappij bijboeken met de gegevens die op jouw boekingsbevestiging en/of reisbescheiden staan. Alle informatie over het bijboeken van de bagage vind je op onze bagage pagina. Mocht je hier zelf niet uitkomen dan helpen wij je uiteraard graag verder.

4. Wanneer ontvang ik mijn (definitieve) reisgegevens?

Wanneer je een boeking op D-reizen.nl hebt gemaakt, ontvang je direct een automatische bevestigingsmail. In deze mail vind je een samenvatting van je boeking. Informatie over definitieve vertrektijden en vluchtgegevens (zoals de luchtvaartmaatschappij die jouw vlucht verzorgt) vind je op de reisbescheiden die wij je een week voor vertrek toesturen. Let op: bij drukte kan het soms voorkomen dat je je reisbescheiden korter voor vertrek ontvangt. Mocht je kort voor vertrek (3 dagen voor vertrek) nog niets hebben ontvangen, neem dan contact op met jouw Reisadviseur.

5. Welke betaalmogelijkheden zijn er bij D-reizen?

Een online boeking kun je met iDEAL voldoen. In onze reisbureaus kun je met creditcard en pinpas betalen. Als er voor jouw vakantie afwijkende betaalmogelijkheden gelden, melden wij dat.

6. Wat zijn de boekingsvoorwaarden bij D-reizen?

Je vindt hier onze boekingsvoorwaarden. Mocht je nog vragen hierover hebben, neem dan contact met ons op.

7. Heb ik een reis- en annuleringsverzekering nodig?

Wij raden je altijd aan een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. Een annuleringsverzekering kan uitkomst bieden bij een eventueel gedwongen afzegging van de reis, maar ook als je door ziekte tijdens de reis vakantiedagen mist. Een reisverzekering is noodzakelijk omdat een ziektekostenverzekering over het algemeen niet voldoende dekking biedt. Bij sommige vakanties kan een aanvullende verzekering vereist worden. Bij je zorgverzekeraar kun je een European Health Insurance Card aanvragen.

8. Kan ik mijn geboekte reis annuleren?

Indien je jouw boeking wenst te annuleren, kun je dit onder vermelding van je dossier en/of reserveringsnummer via het contactformulier op onze contactpagina doorgeven aan onze klantenservice. Dit geldt ook voor deelannuleringen. 

9. Hoeveel kost het annuleren van mijn vakantie?

Bij het annuleren van je reis moeten wij helaas annuleringskosten doorberekenen conform de ANVR reisvoorwaarden en de reisvoorwaarden van je reisorganisatie. De annuleringsvoorwaarden die voor jouw vakantie gelden, kun je terugvinden op de reserveringsbevestiging die je per e-mail hebt ontvangen na het boeken van je vakantie. Hoe hoog de annuleringskosten zijn, is afhankelijk van de reisorganisatie waarbij de boeking is gemaakt en hoe ver voor vertrek je zit. Daarnaast berekent D-reizen standaard €41,95 annuleringskosten. Wanneer je een annuleringsverzekering hebt afgesloten, kun je de polisvoorwaarden raadplegen om te bekijken of de gebeurtenis gedekt wordt volgens de annuleringsverzekering.

Annuleringen kunnen alleen door de hoofdboeker, de persoon die de boeking heeft gemaakt, worden doorgegeven. Je dient de ontvangstbevestiging van je annuleringsverzoek af te wachten, hetgeen aangeeft dat je annulering bij ons is ontvangen en verwerkt.

10. Kan ik via de site mijn vliegticket upgraden en first class boeken?

Wij helpen je graag bij het upgraden van je vliegticket. Heb je economy class geboekt en wil je liever ruimer zitten met meer comfort? Dan kunnen wij je vliegticket omzetten naar first class of business class. Als je een upgrade wilt ben je welkom in één van onze reisbureaus, óók als je nog geen vlucht hebt geboekt en first-class wilt vliegen. Dit is echter niet mogelijk via de website.




Vragen over je reisdocumenten


1. Wanneer ontvang ik de reisbescheiden van D-reizen?

Ongeveer 7 dagen voor vertrek ontvang je de reisbescheiden. Tijdens drukte kan het soms voorkomen dat je de reisbescheiden korter dan 7 dagen voor vertrek ontvangt. Wanneer je kort voor vertrek (2 à 3 dagen) nog geen reisbescheiden hebt ontvangen, neem dan contact met ons op.

2. Welke grensdocumenten heb ik nodig?

Bij het boeken van de reis ontvang je van ons algemeen advies over de benodigde grensdocumenten en visa. Je bent zelf verantwoordelijk om bij de betrokken autoriteiten de nodige aanvullende informatie in te winnen met betrekking tot paspoorten en visumverplichting. Tevens ben je verantwoordelijk om tijdig voor vertrek na te gaan of de eerder verkregen informatie ondertussen niet is gewijzigd.

Ons advies is gericht op reizigers met de Nederlandse nationaliteit. Indien je een andere of een meervoudige nationaliteit hebt, dan verwijzen wij je naar de autoriteiten van de betreffende bestemming.

3. Heb ik een vaccinatie nodig?

Wil je weten of je op bestemming een vaccinatie nodig hebt? Vind hier verdere informatie over vaccinaties.

4. Heb ik een visum nodig?

Voor diverse bestemmingen (met name buiten Europa) zoals Turkije, Verenigde Staten, Australië, China en Rusland heb je behalve een identiteitsbewijs ook een visum nodig. Wij nemen de aanvraag en het regelen hiervan graag voor je uit handen: neem even contact op met jouw Reisadviseur en je hebt er geen omkijken meer naar. Wanneer je zelf een visum aanvraagt, adviseren wij je dit tijdig te doen.

Ga je naar Kaapverdië? Als je na 1 januari 2019 geboekt hebt, val je onder een nieuwe regeling. Kaapverdië heeft namelijk het visum vervangen door de Airport Security Tax (TSA). Begin 2019 bedroegen de kosten hiervoor 31 euro per persoon. Je kunt deze Tax op het vliegveld in Kaapverdië betalen. Bij sommige reisaanbieders is deze Tax al in de reissom inbegrepen.

    5. Zijn mijn creditcard en bankpas geldig op mijn bestemming?

    Controleer vóór je op reis gaat bij je bank of je creditcard/bankpas wordt geaccepteerd op de bestemming. In veel landen heb je bij creditcardbetalingen de pincode nodig. Uit veiligheidsredenen zetten veel banken je bankpas standaard 'uit' buiten Europa. Controleer dit vóór vertrek, zodat je tijd genoeg hebt om je pas 'aan' te zetten.

    6. Welke documenten moet ik nog meer meenemen op reis?

    Zorg dat je in het bezit bent van belangrijke telefoonnummers en bewaar kopieën van polissen, creditcards en reispapieren. Laat in het buitenland bij verlies of diefstal van waardevolle papieren de politie altijd een proces-verbaal opmaken.

    7. Moet ik zaken over mijn gezondheid melden?

    Wanneer jouw lichamelijke en/of geestelijke toestand kan leiden tot ongemak of een gevaar of risico’s is voor je of andere reizigers (passagiers en/of bemanning) dan dien je deze informatie bij boeking te vermelden.

    Vragen over je bestemming en je accommodatie


    1. Wat is er inbegrepen in de all inclusive formule?

    De invulling van de all inclusive formule kan per accommodatie, bestemming en reisorganisatie afwijken. Wanneer je specifieke wensen of vragen hebt over de invulling, dan kunnen wij dit voor je navragen.

    2. Zijn alle faciliteiten in het voor- en naseizoen geopend?

    Afhankelijk van het aantal gasten in een accommodatie, kan het voorkomen dat bepaalde faciliteiten in het voor- en naseizoen niet of beperkt beschikbaar zijn. Dit is ook van toepassing op winkeltjes, restaurants en andere toeristische activiteiten in de omgeving van jouw accommodatie.

    3. Wat is een voordeelkamer? En een familiekamer?

    Een voordeelkamer is over het algemeen gelijk aan de standaardkamer. De ligging, inrichting en/of grootte kan echter afwijken. Ook kan het zijn dat een voordeelkamer geen balkon of terras heeft, of in een bijgebouw is gelegen.

    Een familiekamer kan per accommodatie anders zijn; de familiekamer kan bestaan uit 2 aparte kamers met één ingang, twee naast elkaar gelegen kamers met een tussendeur, een maisonnette, of één grote ruimte.

    4. Wat is een 2-kamerappartement?

    Een 2-kamerappartement bestaat uit één woon/slaapkamer en één slaapkamer. Wanneer je 2 aparte slaapkamers wenst naast de woonkamer, dan raden wij je aan om een 3-kamerappartement te boeken.

    5. Word ik op de hoogte gebracht van bouwwerkzaamheden?

    Wanneer er in de accommodatie bouwwerkzaamheden plaatsvinden die van invloed kunnen zijn op jouw vakantieplezier, dan word je hierover door de reisorganisatie geïnformeerd. Op overige bouwwerkzaamheden, bijvoorbeeld in de nabije omgeving van je accommodatie, heeft de reisorganisatie geen invloed.

    6. Wat zijn preferenties en essenties?

    Tijdens of na boeking kun je jouw voorkeuren kenbaar maken, zoals, rookvrij, kamer op de begane grond, kamers naast elkaar en soort bedden (los of 2p). De accommodatie bepaalt of jouw voorkeur uitgevoerd kan worden. Een voorkeur kan daarom nooit gegarandeerd worden. Op medische gronden kun je een essentie aanvragen, bijvoorbeeld een aangepaste kamer voor mindervaliden. De reisorganisatie zal proberen om deze essentie in te vullen. Voor het aanvragen van een essentie wordt er over het algemeen door de reisorganisatie kosten in rekening gebracht.

    7. Hoe zit het met de veiligheid van het zwembad?

    Het toezicht omtrent de veiligheid in zwembaden is in de afgelopen jaren sterk verbeterd. Dit betekent dat kinderen, zonder zwemdiploma of onder een bepaalde lengte, voor sommige glijbanen niet geschikt zijn en het gebruik ervan verboden is. De accommodatie volgt hierin de wettelijk voorgeschreven richtlijnen op. Daarnaast raden wij je aan om uit voorzorg jouw (kleine) kinderen te waarschuwen om uit de buurt te blijven van afzuigputten en roosters, in het geval van zwembaden waar grote hoeveelheden water met enorme kracht wordt onttrokken aan de baden voor waterattracties.

    Vragen tijdens de vakantie


    1. Hoe laat kan ik in mijn accommodatie in- en uitchecken?

    Over het algemeen geldt de internationale regel dat je op de eerste dag tussen 14:00 en 16:00 uur in je kamer terecht kunt (inchecken). Op de laatste dag van je vakantie moet je meestal tussen 10:00 en 12:00 uur je kamer verlaten (uitchecken). Op dit tijdstip vervalt ook het recht op eventuele verzorging qua eten en drinken. Over het algemeen biedt men een ruimte aan waar je na het uitchecken je bagage kunt achterlaten tot het moment dat je daadwerkelijk vertrekt.

    2. Wat kan de reisleiding ter plaatse voor mij betekenen?

    Wanneer je een bestemming hebt geboekt waar reisleiding aanwezig is, dan ontvang je bij aankomst informatie met contactgegevens van de reisleiding. In veel gevallen heeft de reisleiding vaste bezoektijden in je accommodatie die bij aankomst of op het informatiebord in je accommodatie kenbaar wordt gemaakt. In noodgevallen of bij klachten dien je altijd contact op te nemen met de reisleiding. Het is niet altijd mogelijk dat de reisleiding je vergezelt naar bijvoorbeeld politie voor aangifte of een ziekenhuisbezoek. Uiteraard zal de reisleiding je bij problemen zo veel mogelijk proberen te assisteren.

    3. Kan het tijdstip van de terugvlucht nog veranderen?

    Zorg dat je uiterlijk 24 uur vóór het aangegeven tijdstip van vertrek van de terugreis na gaat of dit tijdstip nog klopt. Als je alleen vervoer hebt geboekt of in een accommodatie verblijft die niet door de reisleiding wordt bezocht, volg je de procedure die in jouw reisbescheiden staat vermeld.

    4. Wat moet ik doen als ik tijdens mijn vakantie een klacht heb?

    Lees onze procedure bij klachten.

    5. Welke rechten heb ik als vliegtuigpassagier?

    EU-vervoerders hebben wettelijke verplichtingen richting hun passagiers bij annulering, instapweigering en langdurige vertraging. De luchtvaartmaatschappij zal je hierover informeren en dient aan deze verplichtingen te voldoen.