Veelgestelde vragen

Hier vind je de antwoorden op ruim 25 vragen die onze Reisadviseurs vaak gesteld worden. Staat jouw vraag en/of jouw antwoord en niet tussen? Neem dan persoonlijk contact met ons op.

Wanneer moet ik mijn vakantie (aan)betalen?

Het moment van betalen en de hoogte van de aanbetaling hangt af van het type reis en je vertrekdatum. Vertrek je binnen binnen 6 weken na de boekingsdatum? Dan betaal je het gehele bedrag in één keer.

Vertrek je 6 weken of langer na de boekingsdatum? Dan hoef je alleen een aanbetaling via iDEAL of creditcard te voldoen. Voor het restantbedrag ontvang je een aparte factuur van jouw Persoonlijke Reisadviseur per e-mail. De hoogte van de aanbetaling bedraagt tussen de 15% en 30% van de reissom. 

Is de transfer van de luchthaven naar mijn accommodatie en terug inbegrepen?

Bij de meeste aanbieders is de transfer binnen jouw pakketreis (combinatie van vervoer en accommodatie) inbegrepen. Is dit niet het geval, dan vermelden wij dit waar mogelijk op onze website. Op je boekingsbevestiging staat ook altijd vermeld of er wel of geen transfer bij jouw reis is inbegrepen. Als de transfer exclusief is, kunnen wij een huurauto of transfer voor je bijboeken. 
Als voor jou niet duidelijk is of de transfer inbegrepen is, neem dat altijd even contact met ons op vóórdat je op vakantie gaat. Daarmee voorkomen we teleurstelling!

Moet ik extra betalen voor koffers?

Vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen vragen tegenwoorden een bagagetoeslag voor ruimbagage. De kosten hiervoor verschillen per luchtvaartmaatschappij en zijn niet in de totale reissom inbegrepen. Jouw Persoonlijke Reisadviseur neemt hierover na je boeking contact met je op. Natuurlijk kun je ook vooraf contact met ons opnemen, dan zoeken wij de kosten voor je uit.

Wanneer ontvang ik mijn (definitieve) reisgegevens?

Wanneer je een boeking op D-reizen.nl hebt gemaakt, ontvang je direct een automatische bevestigingsmail. In deze mail vind je een samenvatting van je boeking.

Vervolgens neemt jouw Persoonlijke Reisadviseur zo snel mogelijk contact met je op met de aanvullende informatie over je reis.

Informatie over definitieve vertrektijden en vluchtgegevens (zoals de luchtvaartmaatschappij die jouw vlucht verzorgt) vind je op de reisbescheiden die wij je ongeveer 10 dagen voor vertrek toesturen. Mocht je 4 dagen voor vertrek nog niets hebben ontvangen, neem dan contact op met jouw Persoonlijke Reisadviseur.

Welke betaalmogelijkheden zijn er bij D-reizen?

Een online boeking kun je met iDEAL of creditcard voldoen. In sommige gevallen kun je jouw vakantie – op een later moment - in één van onze reisbureaus voldoen. In onze reisbureaus kun je met creditcard, pinpas, contant en met een D-reizen Giftcard betalen. Als er voor jouw vakantie afwijkende betaalmogelijkheden gelden, melden wij dat.

Vragen over het boeken van je vakantie


Wat zijn de boekingsvoorwaarden bij D-reizen? 

Lees meer over onze boekingsvoorwaarden 

Heb ik een reis- en annuleringsverzekering nodig?
Wij raden je altijd aan een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. Een annuleringsverzekering kan uitkomst bieden bij een eventueel gedwongen afzegging van de reis, maar ook als je door ziekte tijdens de reis vakantiedagen mist. Een reisverzekering is noodzakelijk omdat een ziektekostenverzekering over het algemeen niet voldoende dekking biedt. Bij sommige vakanties kan een aanvullende verzekering vereist worden. Bij je zorgverzekeraar kun je een European Health Insurance Card aanvragen. Bekijk ons eigen assortiment  verzekeringen.

Heb ik een vaccinatie nodig?

Lees meer over vaccinaties.

Vragen over je reisdocumenten en andere belangrijke zaken


Wanneer ontvang ik de reisbescheiden van D-reizen?

Uiterlijk 10 dagen voor vertrek ontvang je de reisbescheiden. Wanneer je 5 werkdagen voor vertrek nog geen reisbescheiden hebt ontvangen, dan dien je dit direct aan ons door te geven.

Welke grensdocumenten heb ik nodig?
Bij het boeken van de reis ontvang je van ons algemeen advies over de benodigde grensdocumenten en visa. Je bent zelf verantwoordelijk om bij de betrokken autoriteiten de nodige aanvullende informatie in te winnen met betrekking tot paspoorten en visumverplichting. Tevens ben je verantwoordelijk om tijdig voor vertrek na te gaan of de eerder verkregen informatie ondertussen niet is gewijzigd.

 
Ons advies is gericht op reizigers met de Nederlandse nationaliteit. Indien je een andere of een meervoudige nationaliteit hebt, dan verwijzen wij je naar de autoriteiten van de betreffende bestemming.

Heb ik een visum nodig? 
Voor diverse bestemmingen (met name buiten Europa) zoals Turkije, Verenigde Staten, Australië, China en Rusland heb je behalve een identiteitsbewijs ook een visum nodig. Wij nemen de aanvraag en het regelen hiervan graag voor je uit handen: neem even contact op met jouw Persoonlijke Reisadviseur en je hebt er geen omkijken meer naar. Wanneer je zelf een visum aanvraagt, adviseren wij je dit tijdig te doen.


Zijn mijn creditcard en bankpas geldig op mijn bestemming?

Controleer vóór je op reis gaat bij je bank of je creditcard/bankpas wordt geaccepteerd op de bestemming. In veel landen heb je bij een creditcardbetalingen de pincode nodig. Uit veiligheidsredenen zetten veel banken je bankpas standaard 'uit' buiten Europa. Controleer dit vóór vertrek, zodat je tijd genoeg hebt om je pas 'aan' te zetten.

Welke documenten moet ik nog meer meenemen op reis?

Zorg dat je in het bezit bent van belangrijke telefoonnummer en bewaar kopieën van polissen, creditcards en reispapieren. Laat in het buitenland bij verlies of diefstal van waardevolle papieren de politie altijd een proces verbaal opmaken.

Moet ik zaken over mijn gezondheid melden?
Wanneer jouw lichamelijke en/of geestelijke toestand kan leiden tot ongemak of een gevaar of risico’s is voor je of andere reizigers (passagiers en/of bemanning) dan dien je deze informatie bij boeking te vermelden


Goed voorbereid op reis

Vragen over je bestemming en je accommodatie


Wat is er inbegrepen in de all inclusive formule?

De invulling van de all inclusive formule kan per accommodatie, bestemming en reisorganisatie afwijken. Wanneer je specifieke wensen of vragen hebt over de invulling, dan kunnen wij dit voor je navragen.
 

Zijn alle faciliteiten in het voor- en naseizoen geopend?

Afhankelijk van het aantal gasten in een accommodatie, kan het voorkomen dat bepaalde faciliteiten in het voor- en naseizoen niet of beperkt beschikbaar zijn. Dit is ook van toepassing op winkeltjes, restaurants en andere toeristische activiteiten in de omgeving van jouw accommodatie.
 

Wat is een voordeelkamer? 

Een voordeelkamer is over het algemeen gelijk aan de standaardkamer. De ligging, inrichting en/of grootte kan echter afwijken. Ook kan het zijn dat een voordeelkamer geen balkon of terras heeft, of in een bijgebouw is gelegen.
 

Wat is een familiekamer?

Een familiekamer kan per accommodatie anders zijn; de familiekamer kan bestaan uit 2 aparte kamers met één ingang, twee naast elkaar gelegen kamers met een tussendeur, een maisonnette, of één grote ruimte.
 

Wat is een 2-kamerappartement?

Een 2-kamerappartement bestaat uit één woon/slaapkamer en één slaapkamer. Wanneer je 2 aparte slaapkamers wenst naast de woonkamer, dan raden wij je aan om een 3-kamerappartement te boeken.
 

Word ik op de hoogte gebracht van bouwwerkzaamheden?

Wanneer er in de accommodatie bouwwerkzaamheden plaatsvinden die van invloed kunnen zijn op jouw vakantieplezier, dan word je hierover door de reisorganisatie geïnformeerd. Op overige bouwwerkzaamheden, bijvoorbeeld in de nabije omgeving van je accommodatie, heeft de reisorganisatie geen invloed.
 

Wat zijn preferenties en essenties?

Tijdens of na boeking kun je jouw voorkeuren kenbaar maken, zoals, rookvrij, kamer op de begane grond, kamers naast elkaar en soort bedden (los of 2p). De accommodatie bepaalt of jouw voorkeur uitgevoerd kan worden. Een voorkeur kan daarom nooit gegarandeerd worden. Op medische gronden kun je een essentie aanvragen, bijvoorbeeld een aangepaste kamer voor mindervaliden. De reisorganisatie zal proberen om deze essentie in te vullen. Voor het aanvragen van een essentie wordt er over het algemeen door de reisorganisatie kosten in rekening gebracht.
 

Hoe zit het met de veiligheid van het zwembad?

Het toezicht omtrent de veiligheid in zwembaden is in de afgelopen jaren sterk verbeterd. Dit betekent dat kinderen, zonder zwemdiploma of onder een bepaalde lengte, voor sommige glijbanen niet geschikt zijn en het gebruik hiervan verboden is. De accommodatie volgt hierin de wettelijk voorgeschreven richtlijnen op. Daarnaast raden wij je aan om uit voorzorg jouw (kleine) kinderen te waarschuwen om uit de buurt te blijven van afzuigputten en roosters, in het geval van zwembaden waar grote hoeveelheden water met enorme kracht wordt onttrokken aan de baden voor waterattracties.

Vragen tijdens de vakantie


Hoe laat kan ik in mijn accommodatie in- en uitchecken?

Over het algemeen geldt de internationale regel dat je op de eerste dag tussen 14:00 en 16:00 uur in je kamer terecht kunt (inchecken). Op de laatste dag van je vakantie moet je meestal tussen 10:00 en 12:00 uur je kamer verlaten (uitchecken).
Op dit tijdstip vervalt ook het recht op eventuele verzorging qua eten en drinken. Over het algemeen biedt men een ruimte aan waar je na het uitchecken je bagage kunt achterlaten tot het moment dat je daadwerkelijk vertrekt. 

Wat kan de reisleiding ter plaatse voor mij betekenen?
Wanneer je een bestemming hebt geboekt waar reisleiding aanwezig is, dan ontvang je bij aankomst informatie met contactgegevens van de reisleiding. In veel gevallen heeft de reisleiding vaste bezoektijden in je accommodatie die bij aankomst of op het informatiebord in je accommodatie kenbaar wordt gemaakt. In noodgevallen of bij klachten dien je altijd contact op te nemen met de reisleiding. Het is niet altijd mogelijk dat de reisleiding je vergezelt naar bijvoorbeeld politie voor aangifte of een ziekenhuisbezoek. Uiteraard zal de reisleiding je bij problemen zo veel mogelijk proberen te assisteren. 

Kan het tijdstip van de terugvlucht nog veranderen?

Zorg dat je uiterlijk 24 uur vóór het aangegeven tijdstip van vertrek van de terugreis na gaat of dit tijdstip nog klopt. Als je alleen vervoer heeft geboekt of in een accommodatie verblijft die niet door de reisleiding wordt bezocht, volg je de procedure die in jouw reisbescheiden staat vermeld.
 

Wat moet ik doen als ik tijdens mijn vakantie een klacht heb?

Lees onze procedure bij klachten
 

Welke rechten heb ik als vliegtuigpassagier?

EU-vervoerders hebben wettelijke verplichtingen richting hun passagiers bij annulering, instapweigering en langdurige vertraging. De luchtvaartmaatschappij zal je hierover informeren en dient aan deze verplichtingen te voldoen. Wanneer dit niet het geval is dan kun je via ons partner EUclaim een claim indienen.