Interview met Don Kaspers in de Telegraaf, 9 januari 2016

D-reizen bestaat 50 jaar. Op de Vakantiebeurs in Utrecht volgende week lanceert de reisbureauketen een speciale ‘VR-reisbril’, waarmee bezoekers zich levensecht op vakantie wanen. ">De Virtual Reality bril is de toekomst om thuis of in de winkel inspiratie op te doen, maar het zal de beleving op de bestemming zelf nooit vervangen”, meent de nieuwe topman Don Kaspers (52) van de D-rt Groep in Hoofddorp. 

D-rt Groep?

"Ja, ook in de reiswereld slaat de schaalvergroting over de grenzen toe. D-reizen is niet meer van de familie Van den Broek. Die heeft nog een belang van 5%. De rest is in handen van de Duitse Raiffeisen Touristik Group. RTG is voor 75% eigendom van de Egyptische Projectontwikkelaar en hotelbezitter Sawiris, die in Zwitserland is gevestigd. In Nederland hebben we behalve D-reizen de reisbureaus van Thomas Cook en VakantieXperts overgenomen. Totaal heeft de D-rt Groep nu ruim 400 vestigingen, dat is bijna de helft van alle reisbureaus in Nederland.” 

Bepaalt men in Zwitserland welke reisjes we voor jou mogen boeken?

"Nee hoor, we kunnen in Nederland onafhankelijk opereren. Dat moet ook wel, want de consument laat zich niet zo makkelijk foppen. De persoonlijke wensen en behoeften van de vakantieganger staan bij ons altijd voorop, of dat nou in de winkel is, op internet of aan de telefoon. Egypte is even uit de gratie, maar er is wel vraag naar veilige, afgeschermde gebieden aan de Rode Zee, zoals de toeristenenclave El Gouna. Voordeel is dat prijzen aantrekkelijk zijn.” 

Hoe vul je die persoonlijke wensen in?

"We hebben in het land een kleine vijftig zelfstandige reisspecialisten, die vanuit huis werken en klanten op elk gewenst tijdstip kunnen bezoeken voor een aanbieding op maat. In de reisbureaus geven Persoonlijke Reisadviseurs met veel ervaring datzelfde advies. Daarnaast hebben we een callcenter dat elke dag van vroeg tot laat open is. De tijd dat mensen een simpele pakketreis van twee of drie weken boeken, is voorbij. Het moet flexibeler en meer afwijkend. Daar spelen wij op in met nieuwe boekingssystemen. Ook zijn we actief op sociale media en houden contact met consumenten via chat, mail en telefoon, zo nodig om problemen helpen op te lossen.” 

Ik dacht dat de tijd van reisbureaus ook voorbij is, net als veel winkels in andere sectoren? 

"Nou, afgelopen decennia is het aantal reisbureaus in de straten inderdaad flink geslonken, van zo’n 2.500 naar minder dan 900. Ook wij sluiten onrendabele kantoren, maar we openen nog steeds nieuwe filialen, hoewel het aantal vierkante meters sterk krimpt. Reisbureaus groeien naar servicepunten voor consumenten die graag om de hoek een vertrouwd aanspreekpunt hebben.”  

Hoe is D-reizen eigenlijk begonnen?

 "Dirk van den Broek, die supermarkten in Amsterdam en omstreken runde, begon in de jaren zestig ook met restaurants, drogisterijen en slijterijen. In 1966 stapte hij in reizen. In eerste instantie met het sparen van kassabonnen in de supermarkten voor een busreis naar Italië. Al gauw werd in de Bilderdijkstraat het eerste reisbureau geopend om de reserveringen in goede banen te leiden. Dat succes vond snel navolging in andere steden. Een eigen vakantiegids werd verspreid in alle Dirk-vestigingen.”  

Papieren brochures zijn nu toch passe?

"Dat denk ik niet. Natuurlijk is het stukken minder dan vroeger, maar wij merken dat mensen ook nog graag met een boekje op de bank zitten om de vakantie te bespreken. Wel vinden zij het handig als de keuzestress verminderd kan worden. Daarom heeft D-reizen weer een Selectiegids en VakantieXperts een inspiratiegids uitgebracht.” 

Is er ook stress op internet?

"Ja, het wordt lastiger om te kiezen uit het enorme aanbod. Zelfs jongeren die door de bomen het bos niet meer zien, keren terug naar het reisbureau om tijd te besparen, zoekwerk uit te besteden en garanties te krijgen. Gemak en zekerheid worden belangrijker. De kans is groter om bedrogen uit te komen als je zelf gaat knutselen om een reis samen te stellen.” 

Ben je op een reisbureau niet duurder uit?

"Dat is een hardnekkig misverstand. Zeker, wij moeten verdienen aan boekingen, maar aan de andere kant bedingen we lagere prijzen bij leveranciers en bieden we extra eigen producten die minder kosten, zoals verzekeringen, autohuur en een claimservice voor vluchtklachten. Bij lange vertragingen gaan we klanten standaard helpen.” 

Waar staat jouw reisbedrijf over vijf jaar?

"Dan hebben we nog een paar honderd reisbureaus om fysiek dicht bij het publiek te zitten. Maar niet in de klassieke opzet, de inrichting verandert. Het accent verschuift verder naar online zoeken en boeken. We zijn 24/7 bereikbaar, verbonden met een eigentijds webplatform en hebben dagaanbiedingen en allerlei verrassingsdeals om mensen op ideeën te brengen. De Nederlander wil vaker spontaan uitstapjes maken. Dat kan net zo goed een week Miami of Curaçao zijn, nu vliegen goedkoper wordt.”  

Wat doen de prijzen zomer 2016?

"De Middellandse Zee wordt duurder, vooral Portugal en Spanje. Daar zien we dit jaar een run op vakanties, wat een prijsverhogend effect heeft. Griekenland komt sterk terug. Turkije loopt achter, daar gaan de prijzen omlaag. Kleine zonbestemmingen als Montenegro zijn in opkomst. Veel verre landen dalen in prijs door lagere kosten van vliegtuigbrandstof. Toppers zijn de Antillen, Bali, Zuid-Afrika, Thailand en Amerika.”  

Welke andere reistrends zie je?

"Korter op vakantie, diverse keren per jaar zolang er geld is, nog later voor vertrek boeken. Koopjesjagers blijven, maar ze zoeken meer comfort en bijzondere ervaringen. Nieuw is flycamp in Europa, voordelige vluchten naar campings in plaats van in je auto hitte en files trotseren. Foodreizen zijn ook populair, net als soloreizen, éénoudertrips en multigeneratievakanties. Dat vereist een andere inkoop. Hotels moeten groepen wel kunnen accommoderen.”  

Waar moet de toerist op letten?

"Dat je niet blind reissommen gaat overmaken op internet naar onbekende partijen die niet zijn aangesloten bij ANVR en SGR. Dat is vragen om moeilijkheden. De vakantieganger ziet onvoldoende wat de kwalijke consequenties kunnen zijn van doe-het-zelf reisjes voor te mooie prijzen.”  

Hoe zit het met de boekingsvoorwaarden?

"Die worden alsmaar soepeler. Gunstig voor de reiziger, die straks makkelijker van zijn vakantie af kan of mag omboeken. Dat is wetgeving die uit Brussel komt overwaaien. Daar tegenover staat dat hotels en vliegmaatschappijen hun product uitkleden, waardoor toeristen voor alle extra’s moeten bijbetalen. Dat loopt de spuigaten uit.”  

Wat zijn jouw grootste zorgen?

"De wereldwijde terreurdreiging, ook in het toerisme, is een actueel probleem, maar tegelijk fact of life. Niemand laat zijn vakantie afpakken, al zijn er tijdelijke dips na aanslagen op toeristen, zoals vorig jaar in Tunesië. Gelukkig vergeet men snel. In Parijs, ook doelwit van terroristen, is het bezoek weer op niveau. Dit soort vreselijke daden kan overal plaatsvinden. Daar moeten we mee leren leven.”  

Wordt het niet te druk op vakantie?

"Tja, in het hoogseizoen soms wel in trendy hotspots. Ook Amsterdam zit in de zomer bomvol. Meer spreiding in tijd en plaats is noodzakelijk om het voor toeristen en bewoners leefbaar te houden. De belangstelling voor duurzamer reizen neemt toe, maar het heeft onder Nederlanders nog geen topprioriteit. De meesten vinden een goede prijs-kwaliteit belangrijker.” 

Wat vind je van nieuwkomers als Airbnb?

"Nieuwe aanbieders en andere verdienmodellen zullen er altijd zijn. Daar zijn we niet bang voor, als de concurrentie maar eerlijk is. Ik zie ook alternatieve concepten zoals leuke trendy hotels en hotelresorts, vakantieparken en appartementencomplexen, die slim inspelen op thematische verlangens van gasten.”  

Wat is voor D-reizen en VakantieXperts het toverwoord in 2016?

"Ontzorgen. Met in ons achterhoofd de drijfveer dat fijne vakantieherinneringen bij de consument langer beklijven dan spullen. Dat moet onze meerwaarde zijn, maar ook een harde randvoorwaarde om in dit vak te overleven.”  Don Kaspers, afkomstig uit de bakkerswereld, werkt meer dan 25 jaar in het toerisme, voorheen onder meer als directeur van Toerkoop. Sinds 2015 geeft hij leiding aan de D-rt Groep, bestaande uit de merken D-reizen en VakantieXperts, ruim 400 reisbureaus met een omzet van 660 miljoen euro. Na het fusiejaar 2014 gewoon gezond en winstgevend. 
Meer nieuwsberichten