Veelgestelde vragen corona-voucher

De SGR heeft in samenwerking met de ANVR en met ondersteuning van Autoriteit Consument & Markt en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, de corona-voucher ontwikkeld.

Wat is de corona-voucher?

De corona-voucher kun je zien als een tegoedbon voor jou en de reisbranche. Met deze voucher kun je onder andere je geannuleerde reis op een later tijdstip opnieuw boeken, zodat je alsnog op reis kunt gaan.

Waarom is de corona-voucher er?

De wereldwijde impact van het coronavirus raakt de reisbranche diep. Niet alleen voor alle reisaanbieders, maar ook voor jou als klant die misschien niet meer op reis kan. Door de corona-voucher ben jij als klant verzekerd van je geld én is de financiële klap voor een reisorganisatie te overzien.

Wat zijn de voordelen van de corona-voucher?

Met de corona-voucher kun jij jouw geannuleerde reis op een later tijdstip voortzetten! Een ander groot voordeel van de voucher is dat wanneer een reisaanbieder die aangesloten is bij SGR onverhoopt in financiële problemen komt, de voucher een dekking geeft bij het garantiefonds. Aangezien D-reizen aangesloten is bij de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) hoef jij je niet druk te maken om je reissom. Je bent hierdoor verzekerd dat je je reissom niet verliest.

Wanneer krijg ik een corona-voucher?

Wanneer je reis door de reisorganisatie wordt geannuleerd en de reissom kan niet direct terugbetaald worden, dan ontvangt je een SGR gedekt corona-voucher. De uitgifte van deze corona-voucher wordt door zowel het ACM als het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat ondersteund. Wij nemen hierover - op volgorde van vertrek - contact met jou op.

Als reisbureau, oftewel bemiddelaar, zijn wij afhankelijk van wanneer onze reisaanbieders, als TUI of Corendon, de reis annuleren. Zij sturen de corona-vouchers eerst naar ons, zodat wij deze vervolgens aan jou kunnen overhandigen. Indien je jouw reis wilt omboeken, is dit direct mogelijk. Wij regelen dit graag voor je en regelen meteen de verrekening met de reisaanbieders. Zo heb je toch nog een reis om naar uit te kijken!

Hoe lang is mijn corona-voucher geldig?

Over het algemeen is de corona-voucher 1 jaar geldig. Er kunnen wel beperkingen opgenomen zijn, dit verschilt per reis (voorwaarden airlines). Volg daarom altijd de voorwaarden van de voucher.

Wanneer de geldigheidstermijn verloopt, vervalt mijn corona-voucher dan?

In geval van een corona-voucher met SGR dekking heb je altijd recht op restitutie. Volgens de voorwaarden van de voucher kan je vanaf 6 maanden na uitgifte restitutie aanvragen. Nadat je restitutie hebt aangevraagd ontvang je de restitutietermijn. Je ontvangt de reissom uiterlijk binnen 1 jaar na de uitgiftedatum terug.

Ik wil geen corona-voucher, kan ik mijn geld terugkrijgen?

Wij begrijpen dat je het liefst meteen je reissom terug wilt. Dit is mogelijk, maar je moet hiervoor wel de corona-voucher accepteren.

De voucher, die gesteund wordt door de SGR, ANVR, ACM en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, biedt jou de garantie dat jij in de toekomst het betaalde bedrag opnieuw kunt gebruiken voor een nieuwe reis of dat je restitutie kan aanvragen van de voucher vanaf 6 maanden na uitgifte. Nadat je restitutie hebt aangevraagd ontvang je de restitutietermijn. Je ontvangt de reissom uiterlijk binnen 1 jaar na de uitgiftedatum terug.

Ook biedt de voucher je garantie als er sprake is van een faillissement, dan staat SGR garant voor jouw voucher en gaat jouw geld niet verloren. Als je geen voucher accepteert, loop je het risico dat jouw geld in deze situatie verloren gaat. Dit willen wij ten allen tijde voorkomen.

Wat kan ik doen met mijn corona-voucher?

Je hebt 3 verschillende opties die je kunt hanteren met je corona-voucher:
  • Je kunt met je voucher je vakantie omboeken naar een andere datum.
  • Je kunt met je voucher een nieuwe vakantie boeken. Komen de kosten dan hoger uit dan wat op je corona-voucher staat, dan zijn deze kosten voor eigen rekening.
  • Je corona-voucher komt te vervallen en je vraagt restitutie aan. Mocht je geen gebruik kunnen maken van de corona-voucher voor een boeking voor de eind van de geldigheidsdatum van de corona-voucher, dan zullen wij aan het eind van de SGR-dekking termijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan zes maanden na uitgifte van de voucher de volledige waarde alsnog terugbetalen. Bij overlijden kunnen de wettelijke erfgenamen met bewijs van overlijden de waarde van de voucher aan einde van de SGR dekking termijn terugvorderen.

Wij zijn er voor je

We snappen heel goed dat wanneer je een reis gepland hebt er veel vragen naar boven komen. Op de vraag: ‘Hoe het zit met de voucher rondom mijn geplande reis?’ kun je ons telefonisch benaderen. Wij kunnen dan in detail verder advies geven over jouw specifieke reis. Maak een afspraak in jouw reisbureau of neem hiervoor contact met ons op via: 088 - 555 4999 of WhatsApp: 06 510 70 919. Of chat met ons via onze website, Facebook of Instagram.

Heb je nog andere vragen? Of wil je meer zekerheid? Neem dan telefonisch contact op met je eigen reisbureau of via bovenstaande contactgegevens.

**De informatie op deze pagina kan per dag verschillen.