Beste klant,

Op 6 april is het faillissement uitgesproken over de D-rt Groep, waar de merken D-reizen en VakantieXperts bij horen. VakantieXperts franchisenemers vallen niet onder het faillissement van D-reizen.

Heeft u nog een oude boeking of voucher dan kunt u terecht bij de uitvoerende reisorganisatie of de SGR. 

Begin juli 2021 maakte Prijsvrij Vakanties een doorstart met het merk D-reizen. Voor nieuwe boekingen kunt u weer terecht op de website van D-reizen of bij een van de winkels. Helaas hebben Prijsvrij en de medewerkers in de winkels geen toegang tot informatie over de oude boekingen en kunnen zij u daar niet mee helpen. Heeft u nog een boeking of voucher bij het oude D-reizen, dan dient u contact op te nemen met de SGR of de uitvoerende reisorganisatie. 

Wij betreuren de situatie en hopen u met deze informatie helderheid te bieden.

Hieronder meer informatie over de procedure. 


1. DOORLOPENDE PAKKETREIZEN NOG TE VERTREKKEN 
Heeft u een pakketreis die nog in 2021 of later moet worden uitgevoerd? In dat geval geldt het volgende: 


1.a. Pakketreis D-reizen of VakantieXperts is doorverkoper* 
U kunt hiervoor contact opnemen met de uitvoerende reisorganisatie/touroperator. Houd uw boekingsnummer hierbij paraat. De reisorganisatie van deze pakketreis zal ook contact met u opnemen zodra alle informatie bij de betreffende touroperator beschikbaar is.
 * zie laatste bladzijde van uw boekingsbevestiging

1.b. Pakketreis D-reizen of VakantieXperts is organisator*
U kunt hiervoor contact opnemen met SGR.
* zie laatste bladzijde van uw boekingsbevestiging

LET OP: U hoeft zich dus niet aan te melden via www.claimsagent.nl 

2. LOSSE VLIEGTICKETS
Heeft u een ticket geboekt die in de toekomst wordt uitgevoerd en niet is geannuleerd?
In dat geval geldt het volgende:

Wanneer u alleen een vliegreis heeft geboekt dan heeft u na het boeken van de reis de e-tickets ontvangen. U kunt met deze e-tickets op reis. Wanneer u vragen heeft over de reis of over het wijzigen of annuleren van de e-tickets dan verwijzen wij u naar Airtrade Travel Services (088-2478789, te bereiken van maandag tot en met vrijdag van 9.30 uur tot 18.00 uur en op zaterdag van 9.30 uur tot 17.00 uur; hieraan kunnen kosten verbonden zijn) of naar de luchtvaartmaatschappij.


3. VOUCHER  
3.a. Bent u in het bezit van een Corona-voucher uitgegeven door D-reizen of VakantieXperts?

Dan wordt de verwerking van de Corona-voucher uitgevoerd door SGR.
Momenteel wordt overleg gevoerd met SGR over het proces van de afwikkeling en (eventuele) uitbetaling van de Corona-vouchers. SGR zal u benaderen. U hoeft hiervoor dus geen contact op te nemen met de curator. U hoeft hier ook niet over te mailen met de betreffende winkel van D-reizen of VakantieXperts.

Uitzondering: VakantieXperts franchisenemers vallen niet onder het faillissement van D-reizen. Indien u in het bezit bent van een Corona-voucher uitgegeven door een VakantieXperts Franchisenemer, dan kunt u deze Corona-voucher alleen bij de betreffende VakantieXperts franchisenemer verzilveren.

3.b. Bent u in het bezit van een Bentour-voucher of een coulance-voucher van Corendon of TUI?  
Dan blijven de voorwaarden van deze voucher van toepassing. U kunt de voucher verzilveren voor een nieuw te boeken reis bij de betreffende reisorganisatie. Voor eventuele vragen neemt u contact op met die reisorganisatie.

3.c. Bent u in het bezit van een EMD voucher van een luchtvaartmaatschappij? 
Dan blijven de voorwaarden van deze voucher van toepassing. U kunt de voucher verzilveren voor een nieuw te boeken vliegticket bij de betreffende luchtvaartmaatschappij. Voor eventuele vragen neemt u contact op met die luchtvaartmaatschappij.


4. GEEN VOUCHER MAAR ANDER TEGOED 
Bent u niet in het bezit van een voucher, maar heeft u een ander soort tegoed van D-reizen of VakantieXperts?

In dat geval geldt een van de onderstaande situaties:

Losse vliegtickets

4.a. U heeft een Alive ticket.
Dit betreft een ticket zonder tijdstip voor vertrek en zonder bestemming. Dit ticket blijft gewoon geldig en kunt u gebruiken voor een toekomstige vliegreis. U kunt hiervoor contact opnemen met de vliegmaatschappij.   

4.b. N.a.v. een geannuleerde vliegreis is er voor u een teruggaaf (refund) aangevraagd bij de luchtvaartmaatschappij. U heeft deze refund nog niet ontvangen.
In eerste instantie kunt u uw claim bij de uitvoerende airline indienen. Wanneer u daar niet verder komt, dan kunt u uw vordering digitaal bij de curator indienen via www.claimsagent.nl 

Geannuleerde reizen zonder voucher met een openstaand tegoed

4.c. Door de reisorganisatie geannuleerde reizen  
In eerste instantie kunt u uw claim bij de uitvoerende reisorganisatie of airline indienen. Wanneer u daar niet verder komt, dan kunt u uw vordering digitaal bij de curator indienen via www.claimsagent.nl

4.d. Door u zelf geannuleerde reizen 
U kunt uw vordering digitaal bij de curator indienen via www.claimsagent.nl

4.e. Geannuleerd na 9/12 met geld- terug-garantie actie  
In eerste instantie kunt u uw claim bij de uitvoerende reisorganisatie of airline indienen. Wanneer u daar niet verder komt, dan kunt u uw vordering digitaal bij de curator indienen via www.claimsagent.nl

4.f. Geannuleerde- èn omgeboekte reis met een openstaande restwaarde
In eerste instantie kunt u uw claim bij de uitvoerende reisorganisatie of airline indienen. Wanneer u daar niet verder komt, dan kunt u uw vordering digitaal bij de curator indienen via www.claimsagent.nl

5. REISOPZEKER VERZEKERING
Bent u in het bezit van een Reisopzeker verzekeringspolis?  
Kijk op de website van Allianz Global assistance voor antwoord op uw vraag.
Faillissement D-reizen | Allianz Global Assistance (allianz-assistance.nl)

6. GIFTCARDS  
Giftcards D-reizen en VakantieXperts 
De waarde van een giftcard komt helaas bij een faillissement te vervallen. 
U kunt desgewenst uw vordering aanmelden via www.claimsagent.nl

Uitzondering giftcards VakantieXperts franchisenemers: VakantieXperts franchisenemers vallen niet onder het faillissement van D-reizen. Indien u in het bezit bent van een Giftcard uitgegeven door een VakantieXperts franchisenemer, dan kunt u deze giftcard alleen bij de betreffende VakantieXperts franchisenemer verzilveren. Op de aankoopfactuur van de giftcard kunt u de VakantieXperts franchisenemer terugvinden.

7. KLACHT VERGOEDINGEN
Indien door de uitvoerende reisorganisatie een vergoeding n.a.v. een klacht over de uitvoering van de reis reeds is toegezegd maar nog niet is uitbetaald, dan verwijzen wij u naar de uitvoerende reisorganisatie. Overige klachten worden niet meer in behandeling genomen of beantwoord.

8. DESTINATIONS TRAVEL
Heeft u een Corona-voucher van Destinations Travel?
U kunt hiervoor contact opnemen met SGR.

Heeft u een reis geboekt bij Destinations Travel die in de toekomst wordt uitgevoerd en niet is geannuleerd?
U kunt hiervoor contact opnemen met SGR.

TOT SLOT
Bovenstaande informatie is met de grootst mogelijk zorg samengesteld. Indien nadere informatie beschikbaar is, zal bovenstaande worden aangevuld. Geadviseerd wordt deze informatie met regelmaat te raadplegen. Ook wordt verwezen naar de website van SGR: https://www.sgr.nl/news/faillissement-d-rt-d-reizen/

Met vriendelijke groet,
Curatoren D-reizen

Versie: 12 mei 2021