Veelgestelde vragen

Wanneer moet ik mijn vakantie (aan)betalen?

Het moment van betalen en de hoogte van de aanbetaling hangt af van het type reis en uw vertrekdatum. Vertrekt u binnen binnen 6 weken na de boekingsdatum? Dan betaalt u het gehele bedrag in één keer.

Vertrekt u 6 weken of langer na de boekingsdatum? Dan hoeft u alleen een aanbetaling via iDEAL of creditcard te voldoen. Voor het restantbedrag ontvangt u een aparte factuur van uw Persoonlijke Reisassistent per e-mail. De hoogte van de aanbetaling bedraagt tussen de 15% en 30% van de reissom.

Is de transfer van de luchthaven naar mijn accommodatie en terug inbegrepen?

In principe is de transfer binnen uw pakketreis (combinatie van vervoer en accommodatie) inbegrepen. Is dit niet het geval, dan vermelden wij dit waar mogelijk op onze website. Op uw boekingsbevestiging staat ook altijd vermeld of er wel of geen transfer bij uw reis is inbegrepen. Als de transfer exclusief is, kunnen wij een huurauto of transfer voor u bijboeken.

Moet ik extra betalen voor koffers?

Vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen vragen een bagagetoeslag voor ruimbagagae. De kosten hiervoor verschillen per luchtvaartmaatschappij en zijn niet in de totale reissom inbegrepen. Uw Persoonlijke Reisassistent neemt hierover na uw boeking contact met u op. Natuurlijk kunt u ook vooraf contact met ons opnemen, dan zoeken wij de kosten voor u uit.

Wanneer ontvang ik mijn (definitieve) reisgegevens?

Wanneer u een boeking op D-reizen.nl heeft gemaakt, ontvangt u direct een automatische bevestigingsmail. In deze mail vindt u een samenvatting van uw boeking.

Vervolgens neemt uw persoonlijke Reisassistent zo snel mogelijk contact met u opnemen met aanvullende informatie over uw reis.

Informatie over definitieve vertrektijden en vluchtgegevens (zoals de luchtvaartmaatschappij die uw vlucht verzorgt) vindt u op de reisbescheiden die wij u ongeveer 10 dagen voor vertrek toesturen. Mocht u 4 dagen voor vertrek nog niets hebben ontvangen, neem dan contact op met uw Reisassistent.

Welke betaalmogelijkheden zijn er?

Een online boeking kunt u met iDEAL of creditcard voldoen. Ook kunt u uw betaling – op een later moment - in een Vakantiewinkel voldoen.

In onze winkels kunt u met creditcard, pinpas, contant en met een D-reizen Giftcard betalen. Als er voor uw vakantie afwijkende betaalmogelijkheden gelden, melden wij dat.

Een reis boeken

Voorwaarden

Voorwaarden


Verzekeringen

Wij raden u aan om te allen tijde een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. Een annuleringsverzekering kan uitkomst bieden bij een eventueel gedwongen afzegging van de reis, maar ook als u door ziekte tijdens de reis vakantiedagen mist. Een reisverzekering is noodzakelijk omdat een ziektekostenverzekering over het algemeen niet voldoende dekking biedt. Bij sommige vakanties kan een aanvullende verzekering vereist worden. Bij uw zorgverzekeraar kunt u een European Health Insurance Card aanvragen. Bekijk onze D-zeker verzekeringen.


Gezondheid

Vaccinaties


Reisdocumenten

Reisbescheiden

Uiterlijk 10 dagen voor vertrek ontvangt u de reisbescheiden. Wanneer u 5 werkdagen voor vertrek nog geen reisbescheiden heeft ontvangen, dan dient u dit direct aan ons door te geven.

Grensdocumenten

Bij het boeken van de reis ontvangt u van ons algemeen advies over de benodigde grensdocumenten en visa. U bent zelf verantwoordelijk om bij de betrokken autoriteiten de nodige aanvullende informatie in te winnen met betrekking tot paspoorten en visumverplichting. Tevens bent u verantwoordelijk om tijdig voor vertrek na te gaan of de eerder verkregen informatie ondertussen niet is gewijzigd.

Ons advies is gericht op reizigers met de Nederlandse nationaliteit. Indien u een andere of een meervoudige nationaliteit heeft, dan verwijzen wij u naar de autoriteiten van de betreffende bestemming.

Visum

Voor sommige bestemmingen zoals Turkije, Verenigde Staten, Australië, China en Rusland heeft u een visum nodig. Wij nemen dit graag voor u uit handen door voor u een visum aan te vragen. U kunt hiervoor terecht bij uw Persoonlijke Reisassistent / Reisadviseur. Wanneer u zelf een visum aanvraagt, adviseren wij u dit tijdig te doen.

Informatie voor visum Turkije
Informatie voor Esta (visa waiver) VS


Belangrijke informatie melden

Wanneer uw lichamelijke en/of geestelijke toestand kan leiden tot ongemak of een gevaar of risico’s is voor u of andere reizigers (passagiers en/of bemanning) dan dient u deze informatie bij boeking te vermelden.


Goed voorbereid op reis

Reisdagen/vluchttijden

De geboekte reis wordt in hele dagen aangegeven. Zo kan uw reis bijvoorbeeld op de eerste dag beginnen met vertrek om 23.00 uur en op de laatste dag eindigen met aankomst in Nederland om 08.00 uur. De vluchttijden en het vliegschema van chartermaatschappijen zijn onder voorbehoud van wijzigingen. De vluchttijden die u tijdens boeking heeft ontvangen, kunnen daarom nog wijzigen.


Transfer

In principe is de transfer binnen uw pakketreis (combinatie van vervoer en accommodatie) inbegrepen. Is dit niet het geval, dan vermelden wij dit waar mogelijk op onze website. Op uw boekingsbevestiging staat ook altijd vermeld of er wel of geen transfer bij uw reis is inbegrepen. Als de transfer exclusief is, kunnen wij een huurauto of transfer voor u bijboeken.


Ruimbagage

Steeds meer luchtvaartmaatschappijen bieden ruimbagage niet standaard aan, maar optioneel en tegen een toeslag. De kosten hiervoor verschillen per luchtvaartmaatschappij en zijn niet in de totale reissom inbegrepen. Wanneer u op onze site een boeking maakt, dan nemen wij hierover na uw boeking contact met u op. Natuurlijk kunt u ook vooraf contact met ons opnemen, dan zoeken wij het voor u uit.


Creditcard en bankpas

Controleer vóór u op reis gaat bij uw bank of uw creditcard/bankpas wordt geaccepteerd op de bestemming. In veel landen heeft u bij een creditcardbetalingen de pincode nodig.


Bewaar kopieën

Zorg dat u in het bezit bent van belangrijke telefoonnummer en bewaar kopieën van polissen, creditcards en reispapieren. Laat in het buitenland bij verlies of diefstal van waardevolle papieren de politie altijd proces verbaal opmaken.


Bestemming en accommodatie

All Inclusive formule

De invulling van de All Inclusive formule kan per accommodatie, bestemming en reisorganisatie afwijken. Wanneer u specifieke wensen of vragen heeft over de invulling, dan kunnen wij dit voor u navragen.


Voor- en naseizoen

Afhankelijk van het aantal gasten in een accommodatie, kan het voorkomen dat bepaalde faciliteiten in het voor- en naseizoen niet of beperkt beschikbaar zijn. Dit is ook van toepassing op winkeltjes, restaurants en andere toeristische activiteiten in de omgeving van uw accommodatie.


Voordeelkamer

Een voordeelkamer is over het algemeen gelijk aan de standaardkamer. De ligging, inrichting en/of grootte kan echter afwijken. Ook kan het zijn dat een voordeelkamer geen balkon of terras heeft, of in een bijgebouw is gelegen.


Familiekamer

Een familiekamer kan per accommodatie anders zijn; de familiekamer kan bestaan uit 2 aparte kamers met één ingang, twee naast elkaar gelegen kamers met een tussendeur, een maisonnette, of één grote ruimte.


2-kamerappartement

Een 2-kamerappartement bestaat uit één woon/slaapkamer en één slaapkamer. Wanneer u 2 aparte slaapkamers wenst naast de woonkamer, dan raden wij u aan om een 3-kamerappartement te boeken.


Bouwwerkzaamheden

Wanneer er in de accommodatie bouwwerkzaamheden plaatsvinden die van invloed kunnen zijn op uw vakantieplezier, dan wordt u hierover door de reisorganisatie geïnformeerd. Op overige bouwwerkzaamheden, bijvoorbeeld in de nabije omgeving van uw accommodatie, heeft de reisorganisatie geen invloed.


Preferenties en essenties

Tijdens of na boeking kunt u voorkeuren kenbaar maken, zoals bijvoorbeeld, rookvrij, kamer op de begane grond, kamers naast elkaar en soort bedden (los of 2p). De accommodatie bepaalt of uw voorkeur uitgevoerd kan worden. Een voorkeur kan daarom nooit gegarandeerd worden. Op medische gronden kunt u een essentie aanvragen, bijvoorbeeld een aangepaste kamer voor mindervaliden. De reisorganisatie zal proberen om deze essentie in te vullen. Voor het aanvragen van een essentie wordt er over het algemeen door de reisorganisatie kosten in rekening gebracht.


Zwembaden

Het toezicht omtrent de veiligheid in zwembaden zijn in de afgelopen jaren sterk verbeterd. Dit betekent dat kinderen, zonder zwemdiploma of onder een bepaalde lengte, voor sommige glijbanen niet geschikt en verboden zijn. De accommodatie volgt hierin de wettelijk voorgeschreven richtlijnen op. Daarnaast raden wij u aan om uit voorzorg uw (kleine) kinderen te waarschuwen om uit de buurt te blijven van afzuigputten en roosters, in het geval van zwembaden waar grote hoeveelheden water met enorme kracht wordt onttrokken aan de baden voor waterattracties.


Tijdens de reis

In- en uitchecken

Over het algemeen geldt de internationale regel dat een kamer tussen 14:00 en 16:00 uur ter beschikking wordt gesteld. De tijd waarop u dient uit te checken ligt tussen 10:00 en 12:00 uur.
Op dit tijdstip vervalt ook het recht op eventuele verzorging qua eten en drinken. Over het algemeen biedt men een ruimte aan waar u na het uitchecken uw bagage kunt achterlaten tot het moment dat u daadwerkelijk vertrekt.


Reisleiding

Wanneer u een bestemming heeft geboekt waar reisleiding aanwezig is, dan ontvangt u bij aankomst informatie met contactgegevens van de reisleiding. In veel gevallen heeft de reisleiding vaste bezoektijden in uw accommodatie die bij aankomst of op het informatiebord in uw accommodatie kenbaar wordt gemaakt. In noodgevallen of bij klachten dient u altijd contact op te nemen met de reisleiding. Het is niet altijd mogelijk dat de reisleiding u vergezeld naar bijvoorbeeld politie voor aangifte of een ziekenhuisbezoek. Uiteraard zal de reisleiding u bij problemen zo veel mogelijk proberen te assisteren.


Vertrektijd terugreis

Zorg dat u uiterlijk 24 uur vóór het aangegeven tijdstip van vertrek van de terugreis na gaat of dit tijdstip nog klopt. Als u alleen vervoer heeft geboekt of in een accommodatie verblijft die niet door de reisleiding wordt bezocht, volgt u de procedure die in uw reisbescheiden staat vermeld.


Klachten

Klachten


Rechten van vliegtuigpassagiers

EU-vervoerders hebben wettelijke verplichtingen richting hun passagiers bij annulering, instapweigering en langdurige vertraging. De luchtvaartmaatschappij zal u hierover informeren en dient aan deze verplichtingen te voldoen. Wanneer dit niet het geval is dan kunt u via ons partner EUclaim een claim indienen.